معنی دیجیتال مارکتینگ چیست و روش های بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ یکی از پرتکرارترین عبارات و مفاهیم در بازاریابی است که از دید متخصصین نقش پررنگی در رونق کسب و کارها دارد. در این مطلب مفهوم و معنی دیجیتال مارکتینگ Digital marketing و روش ها و موفق ترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال و تفاوت آن با بازاریابی اینترنتی را توضیح خواهیم داد.

مفهوم بازاریابی دیجیتالی پیشینه طولانی ندارد و پیدایش آن به ظهور دستگاه های الکترونیکی باز می گردد. در عین حال ، بازاریابی اینترنتی که زیرشاخه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود ، به مراتب مفهوم جدیدتری است و با توسعه اینترنت وارد دایره لغات تخصصی بازاریابی شده است. در بسیاری از وب سایتها و مقالات ، این دو مفهوم را یکسان دانسته اند ، درحالیکه اینطور نیست و دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم کلی تر و کامل تر است. مطالعه این مقاله اطلاعات کامل و دقیقی از بازاریابی دیجیتال به شما خواهد داد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ  بخشی از فرآیند بازاریابی است که به منظور تبلیغات و فروش از هرنوع سخت افزار و نرم افزار دیجیتالی یا الکترونیکی استفاده می نماید. این نوع بازاریابی با استفاده از کانال های متنوعی مثل شبکه های اجتماعی ، موتورهای جستجو ، تبلیغات در شبکه های تلویزیونی یا حتی بیلبوردهای الکترونیکی اجرا می شود. به کمک دیجیتال مارکتینگ می توانید مخاطبان زیادی را هدف تبلیغات خود قرار دهید ، با آنها تعامل داشته باشید و برند خود را تقویت نمایید.

روش های زیادی برای اجرای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد ، سئو سایت ، بازاریابی موتورهای جستجو ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، ویدئو مارکتینگ ، تبلیغات PPC ، ارسال پیامک تبلیغاتی ،ایمیل مارکتینگ مهم ترین و پرکاربردترین این روش ها هستند.

مقایسه دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است و دقیقا یک مفهوم و استراتژی نیستند.  بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین به روشهایی گفته می شود که فقط در بستر اینترنت اجرا می شوند. اما دیجیتال بازه وسیعتری از اقدامات و روش ها را شامل می شود.

مولفه های اصلی بازاریابی اینترنتی عبارتند از: بازاریابی موتور جستجو (که شامل سئو و PPC است) ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، بازاریابی محتوا ، ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی موبایل و ویدیو مارکتینگ!

اما بازاریابی دیجیتال علاوه بر موارد فوق ، روش هایی همچون تبلیغات تلویزیونی و ماهواره ای ، پیامک ، بازاریابی تلفنی ، بیلبوردهای الکترونیکی ، تبلیغات رادیویی در خود جای می دهد.

مراحل اجرای دیجیتال مارکتینگ

مراحل اجرای دیجیتال مارکتینگ چندان پیچیده نیست. در مرحله اول باید هدف خود از بازاریابی را مشخص کنید. چه چیزی می خواهید بدست اورید؟ برای مثال قصد دارید که برند خود را معرفی کنید؟ یا می خواهید یک محصول خاص را به فروش برسانید؟

در مرحله دوم باید مخاطب خود را بشناسید. مصرف کننده محصولات یا متقاضیان خدمات شما چه افرادی هستند؟ چه بازه سنی دارند؟ بیشتر زنان هستند یا مردان؟ از چه طریقی می توانید دسترسی بهتری به جامعه هدف خود داشته باشید؟

در مرحله بعد می بایست نحوه و کانال دسترسی به مخاطب هدف را انتخاب کنید. موتورهای جستجو ، شبکه های اجتماعی یا شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای؟ بهترین کانال یا پلتفرم برای دسترسی به مخاطب شما چیست؟

بر اساس مراحل قبلی باید بهترین روش را براساس هدف ، مخاطب و نحوه دسترسی را تعیین نمایید. مثلا اگر قصد بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی را کدام روش دیجیتال مارکتینگ مناسب تر است؟ ویدئو مارکتینگ یا تولید محتوا یا تبلیغات کلیکی!؟ یا اگر می خواهید وب سایت خود را با ارتقا در موتورهای جستجو با افزایش بازدید مواجه کنید چه روشی بهتر و به صرفه تر است ، گوگل ادوردز یا سئو سایت؟

برای مدیریت بهینه کل مراحل این فرآیند ، می توانید پروپوزالی را تدوین کنید که علاوه بر مراحل بالا ، شامل اطلاعاتی همچون هزینه ها و زمان تحقق اهداف و بررسی رقبای شما باشد. به مجموعه این مراحل از ابتدا تا انتها یک کمپین دیجیتال مارکتینگ گفته می شود که می تواند شامل چندین روش و با یک استراتژی مناسب باشد.

روش های اصلی دیجیتال مارکتینگ چیست

توسعه دستگاه ها و رسانه های دیجیتالی موجب شده که روش های متعددی برای بازاریابی در تمام حوزه ها و صنایع پیش روی مدیران و مالکین کسب و کارها باشد. بسیاری از روش های دیجیتال مارکتینگ بسیار کم هزینه هستند و امکان رقابت کسب و کارهای نوپا را با کسب و کارهای قدیمی فراهم می نمایند تا جاییکه حتی یک فرد می تواند به کمک این روش ها کسب و کار مورد نظر خود را با هزینه تبلیغاتی کم راه اندازی نماید و به راحتی با جذب مخاطب کسب درآمد نماید.

البته در این میان روش های پرهزینه ای هم مانند تبلیغات تلویزیونی یا برخی از تبلیغات شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو که هزینه به دلار دریافت می شود نیز وجود دارند. وظیفه یک متخصص دیجیتال مارکتینگ این است که با در نظر گرفتن اهداف بازاریابی ، نوع محصولات و خدمات به صرفه ترین و بهترین روش را انتخاب و اجرا نماید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM که مخفف  social media marketing است مجموعه ای از اقدامات تبلیغاتی در بستر شبکه های اجتماعی می باشد. ظهور شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک مفهوم جدیدی از دیجیتال مارکتینگ را ایجاد کرد که پس از گذشت چند سال بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از محبوب ترین و زودبازده ترین روش های بازاریابی اینترنتی است.

رسانه های اجتماعی آنلاین مجموعا میلیاردها کاربر را درگیر خود کرده اند. اینستاگرام ، فیسبوک ، لینکدین ، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی فقط به تماشای ویدئو ، تفریح ، سرگرمی ، ارتباط با دوستان محدود نمی شوند و شاید در حال حاضر بهره برداری های تجاری و تبلیغاتی از آنها نمود بیشتری داشته باشد. این روش شامل تکنیک های متعددی است که باتوجه به نوع رسانه و نوع محصولات یا خدماتی که تبلیغ می شوند ، باید بهترین روش را انتخاب کرد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از ساده ترین روش های بازاریابی اینترنتی است که با ارسال انبوه ایمیل به مخاطبان انجام می شود. البته پیش از ارسال ایمیل تبلیغاتی رعایت چند نکته برای موفقیت در این روش حیاتی است.

مخاطب و جامعه هدف خود را بشناسید و یک دیتابیس مناسب از ایمیل آنها جمع آوری کنید

محتوای تبلیغات ( متن ، تصویر ، ویدئو و.. ) باید براساس اصول بازاریابی و توسط یک متخصص تدوین شود

در بازاریابی ایمیلی استفاده از دکمه های CTA یا لینک هایی که کاربر را به صفحات یا وب سایت هدف راهنمایی کند اهمیت زیادی دارد.

سعی کنید پیام خود را به سریعترین شکل ممکن به دریافت کنندگان ایمیل برسانید، زیرا در غیر این صورت این روش بازده مناسبی نخواهد داشت.

اگرچه ایمیل مارکتینگ یکی از روش های قدیمی در بازاریابی است ، اما کماکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، اما به دلیل تغییر الگوی ارتباطات آنلاین با افزایش استفاده از اینستاگرام ، تلگرام و واتساپ و روش های ارتباطی آسان تر ، بازدهی گذشته را ندارد. ولی با این حال جز روش های ارزان محسوب می شود و می تواند جز کمپین دیجیتال مارکتینگ شما باشد.

سئو سایت

در توصیف سئو می توان دو کلمه سخت و پربازده را برای این روش دیجیتال مارکتینگ بیان کرد. سئو جز روش هایی است که نیاز به تخصص بسیار بالایی دارد و به دلیل افزایش رقبا رسیدن به صفحه اول گوگل کمی دشوار است. اما به گفته بسیاری از متخصصین بازاریابی آنلاین ، سئو بهترین روش محسوب می شود و قابلیت تامین حجم زیادی از کاربران را برای وب سایت و فروشگاه های اینترنتی دارد.

موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل ، به دلیل محبوبیتی که میان کاربران برای جستجو در اینترنت دارند و تقریبا تمامی افراد برای یافتن یک محصول یا خدماتی خاص از گوگل استفاده می کنند ، کانال های فوق العاده ای برای بازاریابی هستند. سئو و بهینه سازی سایت مجموعه ای از روشها و تکنیک ها برای بهبود عملکرد ، سرعت سایت ، ارتقا رتبه در گوگل و ارتباط بهتر با خزنده های موتور جستجو و کاربران است. برای اینکه بیشتر در اینباره بدانید مقاله مهم سئو و بهینه سازی سایت را مطالعه نمایید.

تبلیغات در موتورهای جستجو

بهره بردن از ظرفیت موتورهای جستجو به سئو ختم نمی شود و کسب و کارهایی که قصد دارند در کوتاه مدت خود را به صفحه اول گوگل برسانند می تواندد از تبلیغات در موتورهای جستجو و به ویژه گوگل ادوردز استفاده کنید. Google ads رایج ترین نوع تبلیغات کلیکی در موتور جستجو می باشد که گوگل در ازای دریافت هزینه به ازای هر کلیکی که روی لینک سایت شما می شود ، آن را در صفحه اول نتایج قرار می دهد. مزیت این روش دیجیتال مارکتینگ بازده سریع و معایب آن ، هزینه های بالا و مقطعی بودن آن است  و برای اینکه تبلیغات فعال باشد مرتبا باید هزینه پرداخت کنید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ است که با تولید محتوا شامل انتشار متن ، ساخت ویدئو ، پادکسست یا صوت و یا ترکیبی از دو یا چند نوع محتوا پیام تبلیغاتی خود را به کاربران منتقل می کند. تولید محتوا کاربردهای فراوانی دارد تا جاییکه بیل گیتس از جمله محتوا پادشاه است برای نشان دادن اهمیت محتوا در بازاریابی اینترنتی استفاده کرده است. هر کانال بازاریابی نوع خاصی از محتوا را می طلبد. مثلا برای وب سایت که نیاز به ارتقا رتبه در گوگل وجود دارد ، محتوای متنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما در شبکه های اجتماعی به دلیل محبوبیت ویدئو و تصاویر برای کاربران ، بیشتر از این نوع محتوا استفاده می شود. جهت یادگیری بیشتر این بخش لینک تولید محتوا و کاربردهای محتوا به شما اطلاعات بیشتر و تخصصی تری برای انجام بازاریابی محتوا خواهد داد.

4/5 - (9 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *