تراکم یا چگالی کلمات کلیدی و تعداد کلمه کلیدی در متن

کلمات کلیدی بخش مهمی از صفحات وب هستند، به خصوص زمانیکه بحث رتبه بندی گوگل مطرح میشود! اما آیا می دانید که تکرار کلمات کلیدی تا چه حد بر وضعیت وب سایت شما برای به دست آوردن موقعیت بهتر در نتایج تأثیر می گذارد؟ آیا این جنبه واقعاً آنقدر مهم است؟ آیا تراکم یا چگالی کلمات در محتوا، باید زیر حد معینی باشد؟

اگرچه در بسیاری از توصیه ‌های سئو می ‌خوانیم که استفاده از کلمات کلیدی هدف بر رتبه وب‌ سایت شما تأثیر می‌گذارد، اما الگوریتم‌های گوگل به طور مداوم در حال تغییر هستند و فاکتورهای متعددی را هنگام رتبه بندی یک وب‌ سایت در نظر می‌گیرند.

فرمول معروف گوگل برای رتبه بندی صفحات وب در موتور جستجوی خود الگوریتمی است که از تکامل باز نمی ایستد. هدف همیشه یکسان بوده است: کاربران بتوانند مرتبط ترین محتوا را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود پیدا کنند. این بدان معناست که گوگل (و سایر موتورهای جستجو مانند بینگ) نمی توانند به سادگی با استفاده از نقاط ضعف در الگوریتم خود، اجازه دهند نتایج کمتر مرتبط به نتایج برتر وارد شوند.

برای مثال سال‌ها پیش، داشتن تعداد زیادی بک لینک با کلیدواژه اصلی کافی بود تا موقعیت خوبی داشته باشید. رتبه یک صفحه به تعداد وب سایت هایی که به آن لینک داده اند بستگی داشت. این چیزی بسیار منطقی بود، اما بدیهی است که وقتی کشف شد و مفهوم “مزرعه های لینک” معروف توسط گوگل شناسایی شد و گوگل مجبور شد الگوریتم خود را تغییر دهد، بسیاری از صفحات که فقط به ساخت بک لینک برای ارتقا رتبه پرداخته بودند، جایگاه خود در نتایج را از دست دادند. امروزه، داشتن بک لینکهای ورودی هنوز ضروری است، اما آنها باید از صفحاتی با مضامین مرتبط، که توسط گوگل مرتبط تلقی می‌شوند، دارای ارتباط متقابل نیستند و غیره آمده باشند.

این حقیقت برای کلمات کلیدی هم صدق میکند، در گذشته هرچقدر که چگالی یک کلمه خاص در متنی بیشتر بود، قطعا سایت رتبه بهتری کسب میکرد. اما امروزه اینطور نیست و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی تاثیر منفی دارد.

چه تعداد کلمه کلیدی در محتوا مناسب است؟

در افزونه هایی مثل یوست یا رنک مث، درصدی را برای سنجش تعداد کلمات کلیدی در متن تعیین کرده اند که البته نمیتوان گفت قطعا درست عمل میکند. نکته واضحی که وجود دارد این است که بالابردن چگالی کلمات در متن، اصلا اقدام خوبی نیست. اما تراکم کلمات کلیدی چند درصد باشد؟ یا به عبارت دیگر چه تعداد از کلمات کلیدی را در متن به کار ببریم؟

طبق بسیاری از مقالات سئو، حد مجاز برای این مسئله، 2.5 درصد از کل محتوا تعیین شده است. هرچند که بسیار اتفاق افتاده که گوگل حتی برای کمتر از این مقدار هم به محتوا شک کرده و آن را در نتایج قرار نداده است. بسته به طول محتوا، تعداد کلمات هم تا حدی مشخص میشود. اما شما نباید به دنبال شمارش این موارد باشید، شما باید روی تولید محتوای مطلوب تمرکز کنید، وقتی چنین کاری انجام دهید، خود به خود چگالی کلمات در متن تنظیم میشود و علاوه بر این رتبه خوبی هم در گوگل کسب میکنید.

اما برای افراد تازه کار میتوان پیشنهاد کرد که به ازای هر 1000 کلمه محتوا، نهایتا  15 تا 20 بار کلمه اصلی را تکرار کنید. مجموعا در هدینگ ها، عنوان اصلی، متاتگ تصاویر و بدنه اصلی محتوا بیش از این مقدار توصیه نمی شود. مقاله طول محتوای مناسب در سئو چند کلمه است؟ هم به شما کمک میکند که مناسب ترین طول متن را براساس نوع موضوعی که انتخاب میکنید، تعیین کنید.

چگونه چگالی کلمات کلیدی بر سئو سایت تأثیر می گذارد؟

بیشتر توصیه‌های سئو به ما می ‌گویند که استفاده از کلمه کلیدی دقیق در مکان‌های استراتژیک مانند عنوان، H1، توضیحات متا، محتوا و غیره ایده خوبی است. این درست است، اما از سال 2017 الگوریتم های گوگل به قدری پیچیده شده اند که مترادف ها و ارتباط کلی صفحه را درک کند، به این معنی که ما مجبور نیستیم روی استفاده دقیق از کلمات کلیدی وسواس داشته باشیم.

علاوه بر این، وب سایت هایی را در صفحه اول گوگل دیده ایم که حتی در هیچ بخشی از محتوای خود کلمه کلیدی مورد نظر را ندارند. بنابراین آیا این بدان معناست که دیگر نیازی نیست نگران بهینه سازی یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص باشیم؟ نه کاملا!

مطالعه ای توسط Ahrefs در مورد تاثیر استفاده از کلمات کلیدی در مکان های استراتژیک و قرار گرفتن در موقعیت های برتر گوگل انجام شده است.

با توجه به نتایج بدست آمده، تاثیرگذارترین عامل استفاده از کلمه کلیدی دقیق در دامنه است. در سال 2012 گوگل به‌روزرسانی ‌ای را برای کاهش ارزش به اصطلاح EMD (تطبیق دقیق دامنه) راه‌اندازی کرد، که نام‌های دامنه وب دقیقاً با یک عبارت جستجو مطابقت دارند. دلیل این فیلتری که گوگل انجام داد این است که بسیاری از شرکت‌ها با محتوای بی‌کیفیت از قدرت EMD استفاده کردند.

با این حال، اگرچه همبستگی بین استفاده از کلمات کلیدی عینی و موقعیت یک وب سایت کم است، اما این بدان معنا نیست که برای بهینه سازی وب سایت خود نیازی به تمرکز روی کلمات کلیدی هدف نداریم. اما باید در نظر داشته باشیم که فاکتورهای سئوی دیگری نیز وجود دارد که از استفاده از کلمات کلیدی در متن در رتبه بندی تاثیر بیشتری دارند.

کلمه کلیدی در دامنه

نمیتوان تایید کرد که گوگل نام دامنه را برای رتبه بهتر، موثر می داند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب نام دامنه سایت سعی میکنند که از کلمات کلیدی اصلی حوزه فعالیت خود در نام دامنه استفاده کنند، حتی استفاده از کلمه کلیدی هر صفحه در آدرس همان صفحه بسیار رایج است.

فرض کنید ما دو وبلاگ داریم که با موسیقی الکترونیک سروکار دارند. اولی abcde.com و دومی musicelectronic.net نام دارد (این فقط یک مثال است، نمی دانم چنین دامنه هایی وجود دارد یا خیر). خوب، با اهمیتی که گوگل به کلمه کلیدی در دامنه داده است، اگر حتی سایت اول دارای محتوایی کاملا مرتبط با موسیقی الکترونیکی باشد، اما از نامه دامنه آن چنین چیزی مشخص نیست. ، اما به احتمال زیاد وبسایت دوم بسیار بهتر است، فقط به این دلیل که نام دامنه شما با کلمه کلیدی منطبق شده است و این نام بهتر موضوع فعالیت سایت را به کاربران نشان میدهد.

من شخصاً فکر می کنم که توصیه های گوگل باید بسیار جدی گرفته شود. امروزه استفاده از نام دامنه ای که حاوی کلمات کلیدی مرتبط برای جایگاه شما باشد می تواند بسیار جالب باشد، اما باید توجه داشته باشید ممکن است این مزیت و احتمالاً به زودی از بین برود.

بنابراین، ما به حالت معمول برمی گردیم: شما باید به جای تمرکز روی تعداد یا چگالی کلمات کلیدی، بر روی ایجاد محتوای با کیفیت برای خوانندگان خود تمرکز کنید و به کلمات کلیدی توجه کنید تا آن خوانندگان شما را در گوگل پیدا کنند. اگر می خواهید موتور جستجو شما را دوست داشته باشد، ابتدا باید قلب کاربران را تسخیر کنید. فراموش نکنید که گوگل در وهله اول به دنبال ارائه نتایج مرتبط است، یعنی اینکه کاربر ارزش مثبتی قائل شود. اگر برای کاربر کار می کنید و محتوای اصلی و با کیفیت ارائه می دهید، در نهایت گوگل شما را دوست خواهد داشت.

4.7/5 - (16 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *