متخصص سئو کیست و چه نقشی در سازمان دارد

اگر سایت شما در گوگل صاحب رتبه نمی شود و نمیتوانید از موتور جستجو مشتری جذب کنید  با چه کسی تماس می گیرید؟ یک متخصص سئو سایت! متخصصان سئو افرادی هستند که مجهز به دانش و ابزارهای بازاریابی آنلاین هستند و میتوانند سایت شما را به صد نتایج جستجوی گوگل برسانند تا ضمن افزایش بازدید، درآمد بیشتری هم کسب کنید.

چه در پی کسب اطلاعاتی در مورد شغل سئو باشید یا اینکه قصد همکاری با یک متخصص سئو سایت را داشته باشید، این مطلب به شما کمک میکند تا به آنچه میخواهید برسید.

در صورتیکه تمایل دارید با یک متخصص بهینه سازی سایت مستقیما صحبت کنید یا  بهترین خدمات سئو را دریافت کنید، با ما تماس بگیرید یا بصورت آنلاین از طریق واتساپ و تلگرام پیام دهید. در غیر این صورت، به مطالعه ادامه دهید!

متخصص سئو به چه کسی گفته میشود؟

متخصصان سئو افرادی هستند که استراتژی‌های سئو داخلی، خارجی و تکنیکال سایت را طراحی، پیاده سازی و آنالیز میکنند تا در نهایت یک وب سایت را به ازای عبارت های کلیدی که کاربران جستجو میکنند به صفحه اول نتایج گوگل برسانند. این افراد به عنوان وبمستر هم شناخته میشوند. وب سایت ها را تحلیل می کنند، استراتژی ها را توسعه می دهند، تغییرات لازم را اجرا میکنند و در نهایت نتایج بدست آمده از فرآیند بهینه سازی سایت را تجزیه تحلیل مینمایند.

متخصصان سئو چه وظایفی دارند؟

شرح وظایف متخصص سئو به عوامل متعددی بستگی دارد. درواقع این افراد آچار فرانسه شرکتهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محسوب میشوند که علاوه بر اینکه باید تخصص های وسیعی در حوزه توسعه وب داشته باشند، میتوانند بنا به نیاز شرکت امور متنوعی را برعهده بگیرند.  بطور کلی مهمترین وظایفی که متخصصین سئو دارند عبارت است از:

  • بررسی سایت ها
  • تدوین استراتژی اختصاصی برای هر سایت
  • اجرای بهینه سازی سایت
  • تخقیقات کلمات کلیدی برای تولید محتوا
  • تسلط به ابزارهای آنالیز سایت
  • توانایی بررسی نقاط ضعف و قوت رقبا
  • آشنایی با زبان های برنامه نویسی وب
  • تسلط بر سیستم های مدیریت محتوای تحت وب
  • توانایی لینک سازی اصولی
  • راه اندازی کمپین های سئو و بازاریابی آنلاین
  • و موارد دیگر!

زمانی میتوان یک فرد را متخصص سئو نامید که مجموعه ای از این مهارت ها را داشته باشد. از ایده پردازی و تدوین استراتژی گرفته تا تحلیل نتایج بدست آمده!

متخصص سئو چه نقشی در شرکتها دارد؟

با نگاهی دقیقتر نقش این افراد را در سازمان بررسی میکنیم.  یک متخصص سئو فردی است که طیف گسترده ای از قابلیت ها در حوزه بهینه سازی برای موتورهای جستجو را دارد. از تخصص در طراحی سایت گرفته تا ارتقا رتبه در نتایج گوگل! شاید تعجب کنید که یک فرد چگونه میتواند تمامی این توانایی ها را یکجا داشته باشد، اما برای تبدیل شدن به متخصص در زمینه سئو، علاوه بر کسب تجربه چندین ساله در این زمینه، فرد باید دائما مقالات روز را مطالعه کند، در دوره های افزایش مهارت شرکت کند و پیوسته، حتی در خواب، در حال یادگیری استراتژی ها و روشهای جدید باشد.

نقش این افراد در اجرای فرآیندهایی مثل، تولید و تغییرات محتوای سایت، تغییرات کد و برنامه نویسی قالب، بهبود سرعت و عملکرد سایت، لینکسازی، مدیریت کارشناسان سئو، نظارت بر رفتار سایت در نتایج و بسیاری موارد دیگر باشد. به دلیل اینکه موتورهای جستجو هنگام ارزیابی اعتبار و قدرت یک سایت به عوامل گوناگونی توجه می کنند، بنابراین یک متخصص سئو باید مهارت های مختلفی برای ارتقای وبسایتها داشته باشد.

یک متخصص سئو با استعداد هم مهارت های فنی برنامه نویسی و طراحی وب دارد و هم دانش بازاریابی اینترنتی!

یکی از مهمترین نقش های یک متخصص سئو نظارت بر تغییرات و بروزرسانی های الگوریتم های موتورجستجو و در اصل گوگل است. اگرچه بینگ و یاهو هم در برخی کشورها اهمیت زیادی در بازاریابی دارند، اما در نهایت میتوان گفت که هدف نهایی سئو ارتقا رتبه در گوگل است، چون اکثر کاربران فضای مجازی جهت جستجو در وب، از گوگل استفاده میکنند. این نقش کلیدی موجب میشود تا زمانیکه شما پروژه سئو را برونسپاری میکنید و به یک فرد متخصص میسپارید، خیالتان راحت باشد که طبق استانداردهای نوین، کار جلو میرود.

متخصص سئو در سازمانها از طراحی وب تا بازاریابی نقش دارد

شما میتوانید جهت کسب بهترین نتایج، به تیم ما اعتماد کنید. شک نکنید که همکاری با وبتاج رضایت شما را مانند مشتریان قبلی ما به همراه دارد. در حالت ایده آل، هدف ما این است که باتوجه به انتظارات کاربر و مخاطبین شما براساس جستجویی که انجام میدهند، صفحاتی باکیفیت برای سایت شما ایجاد کنیم. همچنین بصورت روزانه محتوای جدید در وبلاگ سایت منتشر میشود تا اعتبار دامنه بالاتر رفته و در زمان کمتری به حداکثر بازدید ممکن برسید.

تیم وبتاج روزانه وب سایت شما را رصد می کند تا مطمئن شویم که هیچ ایراد یا باگی وجود ندارد، رقبای شما را آنالیز میکنیم( این مورد به خصوص در مورد رقبای قدیمی که رتبه خوبی دارند انجام میشود تا با شناسایی نقاط قوت آنها، ویژگی های مثبت را به سایت شما بیافزاییم)، به کمک ابزارهای تحلیلی عملکرد و وضعیت سایت بررسی میشود و ماهانه یا هفتگی به شما گزارش های کاملی ارائه میشود.

چگونه میتوان در سئو متخصص شد؟

اگر قصد دارید در سئو به درجه تخصص برسید شما را راهنمایی میکنیم.  شما باید در حد یک مدرک دانشگاهی در مواردی مثل بازاریابی، ارتباطات، کسب و کار، برنامه نویسی وب، تولید محتوا و طراحی سایت حرفه ای شوید.

ثبت نام در دوره های آموزشی

آموزش سئو در دانشگاه ها انجام نمیشود و عملا جز رشته های تحصیلی آکادمیک محسوب نمیشود. اما شرکتها و آموزشگاه های تخصصی، دوره های آموزشی را برای پرورش متخصصین سئو برگزار میکنند. معمولا سرفصل های این دوره ها در چند سطح از مبتدی تا پیشرفته تدوین شده و امکان یادگیری را برای تمامی افراد علاقه مند مهیا مینماید. یکی از مجموعه هایی که در این زمینه آموزشهای کامل و خوبی دارد، سئوبهینه است که میتوانید با مراجعه به وبسایت این شرکت جهت ثبت نام در دوره های آموزشی هماهنگ کنید و استارت تبدیل شدن به متخصص سئو را بزنید.

همچنین برخی از دوره های آموزشی رایگان در وبسایت های انگلیسی زبان ارائه میشود و در صورتیکه مسلط به انگلیسی باشید خیلی راحت و بدون پرداخت هزینه از آموزشها، کلیپ ها و مقالات این سایتها بهره خواهید برد. اگرچه دوره های آموزشی برای یادگیری مناسب هستند اما برای تبدیل شدن به متخصص سئو کافی نیستند و باید در حین یادگیری، پروژه های عملی را انجام دهید.

یادگیری مهارت های سئو

همانطور که گفتیم مهارت های متخصص سئو وسیع هستند.  مهارت های آنالیز قطعا یکی از آنهاست!

توانایی بررسی و درک داده ها!  توانایی انجام تست های مختلف مثل A/B یک امتیاز مثبت است! مهارت استفاده از پلتفرم های تحلیل مثل Google Tag Manager، Google Ads، SEMrush ضروری است.

تسلط بر اصول تولید و بازاریابی محتوا، مهارت های افزایش سرعت و بهبود عملکرد سایت، شناخت قوانین موتورهای جستجو، روشهای تگ گذاری، بهینه سازی تصاویر، دیگر مهارتهای مهمی هستند که باید بیاموزید. معمولا برخی افرادی که در دانشگاه رشته بازاریابی را گذرانده اند میتوانند خیلی سریعتر و بهتر مهارتهای سئو را یاد بگیرند چون اساسا پایه این فرآیند را دیجیتال مارکتینگ تشکیل میدهد.  برای یادگیری این مهارت ها، مطالعه مقالات یا مشاهده ویدئوهای آموزشی موثر است. سایتهای معتبری مثل ahref, webfx,moz منابع مفیدی برای یادگیری مهارتها هستند. همچنین کلاسهای آموزشی که در مورد قبل اشاره کردیم نیز راهگشاست.

اجرای پروژه های متنوع

برای تبدیل شدن به یک متخصص در این حوزه، باید پروژه های مختلفی را اجرا کنید. شما باید تجربه سئو انواع سایت های سازمانی، شخصی، فروشگاهی، خبری و موارد دیگر را داشته باشید. همچنین در حوزه و صنایع متنوعی کسب تجربه کنید. هر وبسایتی ویژگی های خاص خود را دارد و نحوه ارتقای سایتها در حوزه های مختلف به دلیل تفاوت در کلمات کلیدی متفاوت است. به این معنی که نمیتوان با استراتژی یک وب سایت سازمانی، فروشگاه اینترنتی را بهینه کرد. همچنین، روشها و تکنیکهای سئو سایت فروشگاهی  موبایل و قطعات سخت افزاری با وبسایت فروش پوشاک متفاوت است. متخصص سئو دقیقا فردیست که با بازه وسیعی از سایتها با موضوعات متنوع آشنایی دارد و برای هرکدام حداقل یک مورد را در رزومه خود به همراه دارد.

با یک رزومه قوی نه تنها تخصص شما بیشتر میشود، بلکه هنگام جذب مشتری به عنوان فاکتور اطمینان و اعتماد مخاطب شما محسوب میشود. اگر در شروع راه هستید و درخواست کمی دارید، میتوانید خودتان چندین سایت راه اندازی کنید و در زمینه های مختلف برای افزایش تخصص خود روی ارتقای سایتها در ازای کلمات کلیدی متنوع فعالیت نمایید.

حداقل سه سال فعالیت مستمر

معمولا یک پروژه سئو در طی زمان بالای 6 ماه نتیجه میدهد، به خصوص زمانیکه سایت تازه راه اندازی شده باشد. این ماهیت سئو است و حتی به همین دلیل به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت شناخته میشود. چرا روی سابقه کار حداقل سه سال برای تبدیل شدن به متخصص سئو تاکید داریم؟  در این زمان است که میتوان تعداد پروژه های متعددی را پشتیبانی کرد و به نتیجه رساند. برخی از سایت ها در زمان کمی مثلا 6 ماه به صفحه اول میرسند و برخی گاها تا 2 سال هم زمان میبرد.

هرچقدر رقبا بیشتر باشند و درجه سختی عبارات کلیدی بیشتر باشد، طبیعتا زمان هم بیشتر است. تقریبا میتوان گفت اگر فردی سه سال سابقه کار مستمر در این صنعت را دارد، پس پروژه های مختلفی را اجرا کرده، با روند تغییرات الگوریتمها همگام بوده، مقالات متعددی را مطالعه کرده و لایق این است که شما سایت خود را به او بسپارید و مطمئن باشید که نتایج مثبتی کسب میکنید.

4.4/5 - (9 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *